دکوراسیون داخلی

دکوراسیون اداری، منزل، آشپزخانه، پارتیشن اداری و ...

انواع خطرات محیط کار

ایمنی در محل کار باید جزو اولویت‌های شما باشد. بهتر است از انواع خطرات محیط کار خود آگاهی داشته باشید تا با آرامش بهتری فعالیت‌های کاری خود را انجام دهید.
انواع این خطرات می‌تواند با آسیب‌های جسمی، روحی و روانی، آلودگی‌های محیط کار، مسائل بهداشتی مرتبط باشد. گاهی اوقات حتی نامناسب بودن میز اداری هم می‌تواند آسیب‌های جسمی به شما وارد کند. در ادامه در این باره توضیحات بیشتری می‌دهیم.

انواع خطرات محیط کار

آسیب‌های چشمی

این دسته از آسیب‌ها با کارمندان همراه است. آسیب‌های چشمی از طریق خیره شده به صفحه نمایشگر اتفاق می‌افتد. روزانه ممکن است حدود 8 ساعت برای تکمیل کردن کارهای خود با سیستم‌های رایانه‌ای کار کنید.
بهتر است از یک نمایشگر استاندارد استفاده کنید. در صورتی که صفحه نمایشگر سیستم شما استاندارد کافی را ندارد، آن را به مدیریت بخش خود اعلام کنید تا در اسرع وقت برای تعویض آن اقدام کنند.
اما کارهایی را هم خودتان می‌توانید برای جلوگیری از خطرات محیط کار انجام دهید. برای مثال فاصله خود را از مانیتور در حد استاندارد نگه دارید. صفحه مانیتور شما نباید از دید مستقیم شما پایین‌تر باشد. می‌توانید برای تنظیم ارتفاع ابتدا صندلی خود را تنظیم کنید و اگر باز هم مانیتور پایین‌تر بود، برای زیر آن یک پایه خریداری کنید.

آسیب‌های ستون فقرات ناشی از صندلی نامناسب

گاهی وقت‌ها آسیب‌های جسمانی به دست خودمان رقم می‌خورد. به این صورت که حتی ممکن است مبلمان اداری ارگونومیک هم در اختیار داشته باشیم، اما با طریقه صحیح نشستن ناآشنا باشیم. با این غفلت، آسیب‌های جبران ناپذیری به ستون فقرات خود وارد می‌کنیم.
اما گاهی هم این آسیب‌ها به دلیل شرایط محیطی است. زمانی که به عنوان کارفرما، وسایل استاندارد برای نیروی کار تهیه نکنیم، باید منتظر پیامدهای آن باشیم. این اتفاق به مرور زمان خستگی جسمانی کارمندان را بیشتر می‌کند و از بازدهی آنان می‌کاهد. یک صندلی ارگونومیک برای آنان تهیه کنید و آموزش‌های لازم را برای تنظیم آن مطابق با قد خود و فاصله میز داشته باشید.

آتش سوزی

برخی از مشاغل ملزم به نگهداری مواد اشتعال‌زا هستند. این مواد در اثر زیاد شدن دما می‌توانند به راحتی آتش بگیرند. در صورتی که انباری از این مواد در کارگاه یا محل کار خود دارید، سعی کنید شرایطی را فراهم کنید که آن‌ها در دمای کمتری نگهداری شوند.
برای جلوگیری از خطرات محیط کار در فضاهای مورد نیاز چند کپسول آتش‌نشانی قرار داده و طریقه استفاده از آن را به همکاران بخش توضیح دهید.
همچنین روشن کردن سیگار و شمع را در این اماکن ممنوع کنید. می‌توانید یک تابلو جلوی درب این اماکن نصب کنید تا افراد دیگر هم از این موضوع باخبر شوند.

استرس در فضای کار

استرس فضای کاری در صورتی که به صورت دائمی باشد، به مرور سیستم ایمنی بدن کارمندان را ضعیف می‌کنند. آن‌ها پس از مدتی دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند به طوری که دیگر قادر به همکاری با شما نیستند. اگر می‌خواهید نیروی کار خود را حفظ کنید، شرایط را برای روحیه و آرامش آنان در فضای کاری برقرار کنید.
بخشی از استرس‌ها به کمک گیاهان کاهش می‌یابد. در قسمت‌های مختلف شرکت، انواع گلدان‌های زیبا را قرار دهید. گیاهان انرژی مثبت زیادی دارند که حتی با نگاه به آن‌ها می‌توانید انرژی آن را دریافت کنید.
سلامت در محیط کار مهم‌ترین نیاز یکی فرد است. با برقراری امنیت جانی و روحی برای کارمندان خود، حس رضایت و امید را در آن‌ها ایجاد می‌کنید.
یک موسیقی آرام در فضای شرکت با صدای ملایم پخش کنید. موسیقی معجزه می‌کند. تا حد امکان از ورود صداهای دیگر به دیگر اتاق‌ها جلوگیری کنید. برای اتاق‌های جلسه می‌توانید از دیوارهای آکوستیک استفاده کنید تا هم مانع از بیرون رفتن صدا شوید و هم حریم جلسه و اطلاعات آن را حفظ کنید.
زمانی که فضا در محیط کار آرام باشد، کارمندان استرس کاری خود را بهتر کنترل و مدیریت می‌کنند. کافی است کمی به این موضوع دقت کنید.

+ نوشته شده در  شنبه 24 خرداد 1399ساعت 12:39  توسط محیا یوسفی 

طراحی دفتر کار چگونه بر خلاقیت تاثیر می‌گذارد؟

شاید شما هم عاشق دفتر کارتان شوید. اما باید بدانید که برای طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار تلاش‌های بسیاری شده تا باعث جلب رضایت شما شود. استفاده از ایده‌های خلاقانه باعث می‌شود طراحی فضای کاری شما منحصر به فرد شده و بین کارکنان محبوب شود.
محیط کار و زندگی تاثیر زیادی بر تعامل، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری کارها و اهدافمان دارند. از طرفی اگر کارتان با کارمندی گره خورده باشد، احتمالا استراحت کردن را فراموش کرده‌اید. باید بدانید که انسان ربات نیست و لازم است در طول روز چند دقیقه‌ای را استراحت داشته باشد. آیا یک سیستم رایانه‌ای می‌تواند ایده‌ای خلاقانه به ما دهد؟ حتما پاسخ می‌دهید خیر. درست است، شما نباید همانند یک رایانه کار کنید. با کمی استراحت حتما ایده‌های خلاقانه‌تری به ذهنتان خطور خواهد کرد.
شما به تمامی وسایل در محیط کار مانند مبلمان اداری و حتی رنگ دیوارها باید توجه داشته باشید. هماهنگی و زیبایی آن‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی خلاقیت افراد داشته باشد.

طراحی دفتر کار چگونه بر خلاقیت تاثیر می‌گذارد؟

نکاتی را برای طراحی دفتر کار خلاقانه در نظر بگیرید

اتاق استراحت داشته باشید. کارمندان در طول روز به فضایی احتیاج دارند که دور از لپ تاپ و کتاب و یادداشت‌های کاریشان باشد. زمان که فرصتی برای استراحت ذهن آن‌ها ایجاد کرده باشید، آن‌ها هم می‌توانند در چند دقیقه در این اتاق استراحت کنند و دور از فضای استرس کاری باشند. سپس می‌توانند با یک انرژی جدید به ادامه کار خود بپردازند.
لازم نیست که تخت خواب در اتاق استراحت قرار دهید! چند صندلی راحتی، دستگاه چای و قهوه ساز، تهویه مطبوع و … را در اتاق لحاظ کنید. اگر اداره شما طبقات بالای یک برج باشد، می‌توانید اتاقی را انتخاب کنید که پنجره‌های آن رو به منظره مناسبی باز شود. علاوه بر این موارد، از قرار دادن چند گلدان زیبا در اتاق استراحت غافل نشوید.
البته برخی از شرکت‌ها فضایی را هم برای بازی گروهی در نظر می‌گیرند. با این کار کارمندان علاوه بر حس کار مشترک، چند دقیقه‌ای را هم استراحت می‌کنند و انرژی دوباره‌ای پیدا می‌کنند.
یادتان باشد، زمانی که حالمان در فضای کاری خوب باشد، بازدهی بیشتری خواهیم داشت. بنابراین به حفظ روحیه کارکنان توجه بیشتری داشته باشید.

به سراغ وسایل و چیدمان مینیمال بروید

کمی درباره سبک مینیمال در دکوراسیون مطالعه کنید. امروزه شرکت‌های زیادی برای طراحی دفتر کار خود از این سبک استفاده می‌کنند. زیرا متوجه شده‌اند که جدا از زیبایی، می‌تواند باعث خلاقیت کارمندان شود.
مینیمال طرفدار سادگی است. این سادگی باعث می‌شود که توجه کارکنان به جزئیات دکوراسیون جلب نشود. یکی از موضوعاتی که می‌تواند باعث حواس پرتی در محیط کار شود، استفاده از دکوراسیون‌های شلوغ و عجیب است.
در طراحی مینیمالیستی فضای اداری سعی می‌شود تا همیشه از لوازم و چیدمانی استفاده شود تا نهایت سادگی در آن احساس شود.
برای این که خلاقیت دکوراسیون محیط کاری خود را بیشتر کنید، می‌توانید از چند تابلو کمک بگیرید. بر روی این تابلوها می‌تواند چند جمله کوتاه با هدف انگیزشی نوشته شود. اما توجه داشته باشید که قاب و طراحی آن‌ها به سادگی باشد و تنها نوشته درون قاب جلوی برجسته‌تری داشته باشد.

بازی با رنگ‌ها

رنگ‌ها در دکوراسیون می‌توانند انرژی زیادی به مخاطب برسانند. درست است که هر رنگ به صورت جداگانه قضاوت می‌شود. اما با قرار گرفتن در کنار هم می‌توانند انرژی مختلفی داشته باشند.
در فضای کاری می‌توانید متناسب با حوزه کاری خود در حد مجاز از رنگ‌ها استفاده کنید. شرکت‌های خصوصی و آنان که به صورت استارتاپ هستند در استفاده از رنگ‌ها محدودیتی ندارند. اما باید بر روی میزان استفاده از آن‌ها نظارت داشت.
رنگ‌ها باعث می‌شود فضای بی‌روح در محیط کاری شما برقرار نباشد. اما لازم نیست فضای کاری خود را رنگارنگ کنید. شما حتما برای لوگوی سازمانی خود از یک رنگ به خصوص استفاده می‌کنید. هماهنگی این رنگ با دیگر رنگ‌ها را بررسی کنید و برای طراحی دفتر کار خود استفاده کنید.

+ نوشته شده در  سه شنبه 20 خرداد 1399ساعت 13:05  توسط محیا یوسفی